המלחמה שפרצה אמש מעלה סימני שאלה רבים בכל הנוגע לכלכלה בכלל ולשוק ההון המקומי בפרט. אין ספק שאי הוודאות היא גבוהה מאוד וזו באה לידי ביטוי בירידות חדות בבורסה המקומית בכל חלקיה, החל בשוק המניות, עבור בשוק האג”ח וכלה בחוזים העתידיים בשוק המט”ח.

על מנת לנסות ולפזר ככל שניתן את אי הוודאות נזכיר פה מספר נקודות שחשוב לזכור כאשר מנהלים השקעות לטווח ארוך:

  • ראשית, ראינו שוב ושוב בעבר שקבלת החלטות על החסכונות ארוכי הטווח שלנו בתקופות כאלו מובילה בדרך כלל להפסדים ולא לרווחים. בתקופות כאלו ההשפעות הפסיכולוגיות בקרב המשקיעים מתעצמות וחלקם בוחרים להעדיף לצמצם חשיפה בטווח הקצר לשווקים בשל אי הוודאות הגבוהה. עם זאת, חסכונות שנועדו לטווח הארוך צפויים להיפגע מעת לעת אבל מכיוון שבלתי אפשרי לתזמן את השינויים בשווקים, קבלת החלטות וניסיונות לצאת ולהיכנס מהשוק בתקופות קצרות פוגעים בסופו של דבר במשקיעים עצמם.
  • שנית, בשנה האחרונה המשקיעים המוסדיים בישראל שינו באופן משמעותי את החשיפה שלהם להשקעות בישראל. כיום, כ80%- מהחשיפה של מרבית הגופים המוסדיים בישראל למניות נעשה מחוץ לישראל ולא בבורסה המקומית. כתוצאה מכך, חלק מהותי מהחסכונות ארוכי הטווח בישראל, אם לא רובם, אינו מושקע בישראל. כתוצאה מכך, על אף הירידות החדות בבורסה המקומית, הפגיעה בתיקי ההשקעות מצומצמת יחסית.
  • שלישית, מכיוון שגם בשוק המט”ח יש עליות חדות בשער הדולר והאירו, החשיפה הגבוהה לחו”ל מקזזת גם היא חלק מההפסדים דרך עלייה בערך של ההשקעות בחו”ל. לכן, בשורה התחתונה, אי הוודאות אמנם גבוהה היום והאפקטים הפסיכולוגיים של החשש שהמלחמה הם ברורים אבל קבלת החלטות השקעה בתקופות כאלו אינה מומלצת. תיקי ההשקעות ובעיקר החסכונות ארוכי הטווח בגמל, השתלמות ופנסיה מאופיינים בפיזור רחב ובגיוון גיאוגרפי וסקטוריאלי. פיזור זה נוצר מלכתחילה על מנת להתמודד עם אירועים שונים, בארץ או בעולם ולמתן את ההשפעות על החסכונות שלנו.

בנימה אישית יותר, האירועים האחרונים הם בראש ובראשונה אירועים כואבים ברמה האישית והקולקטיבית. נרצה להשתתף ראשית כל בצערן של משפחות הנפגעים, להתפלל לשלומם של החטופים ולקוות לביטחון וסיום מהיר ככל שניתן של המלחמה. אנו כמובן ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות באופן שוטף ונמצאים בקשר עם מנהלי ההשקעות בגופים השונים כדי לבחון את המצב מרגע לרגע. אנו גם זמינים עבורכם באופן שוטף במידת הצורך במייל או בטלפונים הניידים של היועצים על מנת להעניק לכם שירות מיידי בתקופה לא פשוטה כמו זו.

דילוג לתוכן