מיזוג קופות גמל

החודש יכנסו לתוקפן תקנות מיזוג קופות הגמל כפי שנקבעו לפני שנה על ידי משרד האוצר (תיקון 4 לחוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים). תקנות אלו צפויות ליצור איחוד בין קופות הגמל המנוהלות היום תחת אותה חברה, במטרה לייצר שקיפות מירבית שתעודד תחרות בין החברות המנהלות ותאפשר לצרכן לעשות השוואה מושכלת וברורה ביניהן. הליך מיזוג קופות הגמל מורכב מאד וככזה טומן בחובו אפשרויות לטעויות טכניות במערכות המחשוב של החברה המנהלת. על מנת לצמצם ככל הניתן את האפשרות לטעות, יש להבין את מטרת התהליך, יתרונותיו וחסרונותיו ואת הדרכים להתמודד עימו.

 

מהו תהליך מיזוג קופות גמל

באפריל שנה שעברה קבע הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר תקנות חדשות הקובעות כי כל חברה המנהלת קופות גמל לא תוכל לנהל יותר מקופה אחת מכל סוג. בשלב הראשון עד סוף שנת 2011 תוכל כל חברה מנהלת להחזיק קופה אחת מאותו סוג השייכת לבנקים שונים. השלב השני יצא לפועל עד שנת 2014 ותחתיו ימוזגו הקופות כך שכל חברה מנהלת תוכל להחזיק רק קופה אחת מכל סוג.

 

אילו סוגים של קופות גמל יושפעו מהמיזוג?

קרן ותיקה, קרן חדשה כללית, קרן חדשה מקיפה, קופת גמל לא משלמת לקצבה, קופת גמל לתגמולים, קופת גמל אישית לפיצויים, קרן השתלמות, קופת גמל מרכזית לדמי מחלה, קופת גמל מרכזית להשתתפות בפנסיה תקציבית, סוג אחר של קופת גמל שקבע שר האוצר.

 

כיצד יראה שוק קופות הגמל לאחר המיזוג?

התקנות החדשות במסגרת תיקון 4 לחוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים מתיר לחברות המנהלות את קופות הגמל לפתוח מסלולי השקעה נוספים כחלופה אפשרית לריבוי קופות מאותו הסוג. במילים אחרות, קופות הגמל החדשות לאחר המיזוג יציעו מגוון רחב יותר של מסלולי השקעה. במסגרת מסלולים אלו יהיו מסלולים כלליים עם חלוקה למספר רמות סיכון ויהיו מסלולים מתמחים המשקיעים את הכסף באפיקים ייעודיים כגון צמודי מדד, מט”ח וכדומה.

 

מה היתרונות במיזוג קופות גמל?

המטרה של משרד האוצר היא לייצר שקיפות בהתנהלות קופות הגמל. המצב היום של ריבוי קופות המספקות אותו אפיק השקעה תחת שם שונה, יוצרות תחושה מדומה של מגוון חלופות בעיני המשקיע ומקשות עליו לעשות השוואה אמיתית בין הקופות. המצב החדש לאחר מיזוג קופות הגמל יביא לכך שתחת כל חברה מנהלת תהיה קופה אחת מכל סוג והצרכן יוכל להשוות את אותו סוג קופה בין חברות מנהלות שונות. מצב זה יעודד את התחרותיות בין החברות המנהלות שתגרום להטבה בתנאים אותם מקבל הצרכן בקופות הגמל.

 

מה כדאי לעשות לפני מיזוג קופות הגמל?

ברור יתרה 

בדקו כמה כסף יש לכם בקופה לפני המיזוג. כל שעליכם לעשות, הוא לפנות לסוכן או ישירות לקופה ולבקש דו”ח עדכני בדואר אלקטרוני או בפקס. יש לזכור כי מיזוג קופות הינו תהליך מורכב אשר בסופו ייתכן ויהיו חוסר התאמות בין הנתונים לפניו ואחריו. ברור יתרה רשמי ובכתב בטרם הליך זה יבטיח כי תהיה בידכם אסמכתא ליתרת הכסף בחשבונכם.

 

בדיקת מתווה המיזוג

לכל בית השקעות יש מתווה מיזוג המראה כיצד יראה השינוי במבנה הקופות והוא חייב להיות מפורם באתר האינטרנט של החברה המנהלת. במתווה זה רשום במפורש לאיזו קופה עוברת הקרן הנוכחית שלכם ולאיזה מסלול בקופה החדשה. במידה ואתם לא שבעי רצון מהמצב העתידי, תוכלו להתקשר לשירות הלקוחות של החברה המנהלת ולבקש מעבר למסלול אחר.

 

שמירת מסמכים

יש לכם מסמכים שקיבלתם מקופת הגמל במהלך השנים האחרונות? מצוין, שמרו אותם. דו”חות תקופתיים, הודעות אישיות ושינויים במסלולי ההשקעה. בזמנים של שינוי כמו מיזוג קופות גמל קיימת חשיבות עליונה לתיעוד ושמירה של החומר הכתוב למקרה של ברור או תביעה עתידית. תזכרו, החסכונות שלכם בקופת הגמל תלוי במסמכים אלו.

 

השוואת ישן מול חדש

לאחר שדאגתם לשמור את המסמכים לגבי הקופות הישנות, כדאי לוודא בתחילת שנת 2012 כי הנתונים בקופת הגמל החדשה תואמים לזו הישנה. מיד עם קבלת הדו”ח התקופתי הראשון מהקופה החדשה יש לבצע השוואה מדוקדקת ולראות כי נתוני היתרה, מאפייני המסלול ועמלות הניהול תואמים את הנתונים השמורים אצלכם. במידה ולא יש לצור קשר עם הסוכן שלכם ולוודא את תיקונם במערכות המחשוב.

 

מיזוג הקופות מהווה הזדמנות לבחון שינויים בניהול הקופה שלך ולאבחן מחדש את רמות החשיפה לנסכים מסוכנים, בהתאם לצרכים העתידיים שלכם. זהו הזמן לקבוע פגישה עם המתכנן הפיננסי שלכם, על מנת שתפיקו את המירב משינוי המדיניות בקופות הגמל.

צרו קשר עוד היום! התקשרו או מלאו את הפרטים:

פוסטים אחרונים

עקבו אחרינו

דילוג לתוכן