סקירת מאקרו ושווקים

מצב הרוח החיובי של המשקיעים בחודשיים האחרונים של 2023 הצטנן מעט עם תחילתה של ,2024 בעיקר בשוקי האג”ח, וזאת על רקע מספר נתונים בארץ ובעולם שהחזירו את החששות האינפלציוניים למרכז הבמה. חשוב לציין שעל אף הנתונים וההתפתחויות שיפורטו מטה, החשש בקרב המשקיעים הוא לא מעליה מחודשת של האינפלציה לרמות הגבוהות שאפיינו את השנתיים האחרונות אלא מירידה איטית יותר מהצפוי של האינפלציה ומתוואי הפחתות ריבית מתון יותר בארץ ובעולם. חששות אלו הביאו לעלייה מחודשת בתשואות האג”ח ברחבי העולם ולשונות בין שוקי המניות בעולם.

התפתחויות בעולם

הכלכלה האמריקאית המשיכה גם החודש להציג את עוצמתה כאשר שיעור האבטלה נותר נמוך מאוד ונתוני הצמיחה נותרו חזקים. הצמיחה ברבעון האחרון של 2023 עמדה על 3.3% ומספר המשרות החדשות שנוצרו בארה”ב בחודש דצמבר עמד על 216 אלף, רמה דומה לזו הממוצעת בכל 2023 225( אלף.) נתון זה מלמד כי נכון לעכשיו, לא רק שהמשק האמריקאי לא נמצא ב”נחיתה רכה” אלא שהוא לא בנחיתה בכלל. גם נתוני האינפלציה של חודש דצמבר הפתיעו כלפי מעלה כאשר זו עלתה מרמה של 3.1% לרמה של .3.4% השילוב של שוק עבודה חזק אשר מייצר עדיין לחצים להעלאות שכר מהירות ואינפלציה שנותרת גבוהה באופן משמעותי מהיעד הביא את המשקיעים להעריך שתחילת תהליך הפחתות הריבית של הפד עשוי להתעכב ולא לצאת לפועל כבר ברבעון הראשון של השנה. בהתאם, בהחלטת הריבית אמש, הפד הותיר את הריבית על כנה ואותת כי יקח זמן עד שזו תחל לרדת. גם בגוש האירו האינפלציה הפתיעה ועלתה, לאחר שבעה חודשים רצופים של ירידות, לרמה של .2.9% בהתאם לכך, בכירים שונים בבנק המרכזי האירופי, כולל הנגידה לגארד, הצהירו כי הפחתת הריבית תחל רק בחודשי הקיץ וגם זה רק בהינתן שהדברים יתקדמו בהתאם לתוכנית.

בסין, נתוני הפעילות הכלכלית אכזבו ביחס לציפיות כאשר הצמיחה ברבעון האחרון של השנה עמדה על .5.2% נתונים אלו ממחישים עד כמה קשה למשק הסיני להתאושש לאחר שנים של מדיניות הדוקה מאוד בתקופת הקורונה וחשש מהתפוצצות בועת הנדל”ן שהתנפחה בסין. שוק הנדל”ן הסיני מדשדש כבר יותר משלוש שנים ובעקבות זאת, גם מצבו של הצרכן הסיני נותר חלש. חברת אוורגרנד שהיוותה את הסמל לבועת הנדל”ן הסינית הגיע החודש לחדלות אם זה לא מספיק הרי שהלחצים כיום הוא מאפקט דומינו שישפיע על חברות נוספות בענף. אם זה לא מספיק הרי שהלחצים כיום הוא מאפקט דומינו שישפיע על חברות נוספות בענף.

אם זה לא מספיק הרי שהלחצים הגלובאליים על סין הולכים ומתחזקים, בעיקר לאחר ניצחון המפלגה הדמוקרטית-פרוגרסיבית בבחירות בטאיוון ששואפת לקרב את טאיוון למערב ולהשתחרר והאחיזה הסינית. נזכיר שזו גם שנת בחירות בארה”ב וכי דונלד טראמפ שמועמד לנשיאות תומך בהידוק מלחמת הסחר מול סין.

ישראל

שנת 2024 החלה בקול תרועה רמה כאשר ביום הראשון של השנה בנק ישראל הודיע על הפחתת ריבית בגובה של רבע אחוז, כך שהריבית במשק ירדה לרמה של .4.5% מדד דצמבר עמד בסך הכל בקנה אחד עם הפחתת הריבית כאשר האינפלציה במשק ירדה לרמה של ,3% כלומר נכנסה לטווח היעד של בנק ישראל, לראשונה מזה שלהי .2021 עם זאת, למרות הפחתת הריבית, ההתלהבות בקרב הכלכלנים והמשקיעים הצטננה מהר מאוד הן בשל העובדה שבשבועות האחרונים התפרסמו בתקשורת לא מעט ידיעות על העלאות מחירים יזומות של מספר חברות והן בשל אי הוודאות סביב המלחמה. גם מבחינת הפעילות הכלכלית במשק נדמה שבנק ישראל לא ימהר להמשיך להוריד את הריבית שכן זו הולכת ומתאוששת. הוצאות הצרכנית בכרטיסי אשראי ממשיכות לעלות וחזרתם של משרתי מילואים לפעילות כלכלית צפויה להביא להתאוששות נוספת. לבסוף, גורם נוסף לעלייה במפלס החששות של המשקיעים הוא תקציב 2024 שעבר בממשלה וכולל תוספת משמעותית של 55 מיליארד שקל לתקציב הביטחון. גידול זה בתקציב הביטחון מביא לזינוק בגירעון שצפוי לעמוד ב2024- על כ6.6%- מהתוצר, זאת לאחר גירעון של 4.2% מהתוצר ב- .2023 מה שמחייב מציאת פתרונות להגדלת הכנסות המדינה בעתיד. כפי שנראה כעת, הערכות אלו צפויות להביא בעתיד להעלאת מיסים (מע”מ ומיסים נוספים) ולקיצוצים בתקציבים האזרחיים, מה שעלול לייצר עוד לחצים אינפלציוניים גם בטווח הבינוני. בנוסף, לפי הצעת הממשלה מס הרווח של הבנקים יוגדל בשנתיים הקרובות מ17%- ל26%- על מנת להגדיל את הכנסות המדינה. נציין שגם אם צעד זה יצא לפועל הרי שהפגיעה שלו על רווחיות הבנקים אינה משמעותית וכי הצעד כבר מתומחר, לפחות באופן חלקי, בשווקים.

זינוק בהוצאות וירידה בהכנסות הביאו את הגירעון לעמוד על 4.2% מהתוצר ב2023-

צרו קשר עוד היום! התקשרו או מלאו את הפרטים:

פוסטים אחרונים

עקבו אחרינו

דילוג לתוכן